Vragen? Bel met de winkel 038 - 45 48 533
Alle categoriëen
Menu
0 € 0,00
 

Amsterdam Acrylverf: 5 herkenbare problemen en de oplossingen

 

Dekking, pigment, transparantie, dikte, droogtijd... Het lijkt ingewikkeld, al die verschillende eigenschappen waar je je als (beginnend) acrylschilder aan moet houden. Het kan voor problemen zorgen die iedere acrylverfschilder zal herkennen. Gelukkig heeft Amsterdam (Talens) een aantal mediums gemaakt, die een heleboel oplossingen en vrijheid geven bij het schilderen met (Amsterdam) acrylverf! Wij zetten de meest voorkomende problemen en daarbij de oplossing(en) voor je op een rijtje.

allemediums


Probleem 1: Mijn acrylverf droogt te snel op!

Je bent lekker aan het schilderen, maar wilde de al opgedroogde verfkleuren op je doek of papier eigenlijk nog in elkaar laten overlopen… En ook de acryl verf op je palet is zo snel droog dat je een hoop moet weggooien. Vervelend!

Elke verf bestaat uit een mengsel van pigment en een soort bindmiddel. Dit bindmiddel heeft als functie dat de pigmenten aan elkaar blijven kleven, zodat de kleur egaal is. Elke verfsoort heeft weer een ander soort bindmiddel, die de droogtijd bepaald. In acrylverf zit een bindmiddel dat acrylaathars-deeltjes bevat, dat erg snel opdroogt. Heel anders dus dan bijvoorbeeld het bindmiddel in olieverf, dat gemaakt wordt uit lijnzaad. De lijnzaadolie in olieverf zorgt juist voor een lange droogtijd.
(Amsterdam) acrylverf heeft een gemiddelde droogtijd van 30 - 60 minuten en is na een dag of 4 volledig opgedroogd. Je kunt je dus voorstellen dat je voor het mengen en aanpassen van de verf op het doek weinig tijd hebt en goed moet timen.

Wanneer je water toevoegt aan de acrylverf, zal het bindmiddel wat minder snel opdrogen. Dit komt omdat het water eerst zal moeten verdampen voor de verf de kans krijgt op te drogen. Alleen beïnvloedt veel water natuurlijk wel de dikte en transparantie van de verf. Om dit droogproces nog wat te vertragen zonder kwaliteit van je kleuren te verliezen, zijn er 2 verschillende oplossingen!

Oplossing 1 Amsterdam’s droogvertragend medium toevoegen aan je acrylverf.
Dit medium bevat langzaam verdampende meerwaardige alcohol, wat het droogproces vertraagt. Omdat dit medium voorgemengd is en daarmee gebruiksklaar, kun je het heel makkelijk in elke hoeveelheid gebruiken door het te mengen met je verf. Hoe meer je toevoegt, hoe trager het geheel opdroogt. Maar let op: Hoe meer droogvertragend medium je toevoegt, hoe transparanter en glanzender de verf wordt. Kan trouwens handig zijn wanneer je wilt werken met meerdere dunne lagen.
slowdrying-medium-Amsterdam

Oplossing 2 Amsterdam’s Retarder (Vertrager)
Ook dit medium zal ervoor zorgen dat de droogtijd van je acrylverf langer wordt, namelijk met wel 20%. Het nadelige verschil met het droogvertragend medium, is dat je bij het mengen wél moet letten op de verhoudingen. Voeg niet meer dan 10% toe aan de te gebruiken acrylverf, anders wordt de substantie korrelig. Ten opzichte van het droogvertragend medium is het voordeel van dit middel dat het geen effect heeft op de vloeibaarheid, dekking en glans, waardoor je acrylverf vaak in 1 laag al dekkend genoeg is.

 Amsterdam-acrylverf-retarder

Probleem 2: Ik wil textuur en/of penseelstreek behouden, maar de acrylverf zakt in op het doek.
Je wilt op jouw schilderij textuur aanbrengen. Daarom kies je ervoor de acrylverf lekker dik te gebruiken. Misschien bereik je wel een textuur-effect a la Van Gogh! Met zijn kenmerkende penseelstreken (toets). Maar al binnen een uur merk je dat de verf inzakt en de textuur verdwijnt… Irritant!

De oplossing: Gel mediums gebruiken.
Amsterdam gel medium zou weleens jouw oplossing kunnen zijn. Dit medium bestaat in de varianten gel, heavy gel en extra heavy gel in zowel een matte als glanzende afwerking. Als je deze gel medium door je acrylverf mengt, zal je verf in textuur en dikte precies opdrogen zoals je de verf op het doek aanbrengt; de verf zakt dus niet in en blijft pasteus. Bovendien droogt het medium watervast op, wat het mogelijk maakt om er weer met een nieuwe kleurlaag overheen te gaan. De substantie komt in een witte kleur uit de pot maar droogt kleurloos en transparant op. De gel kan ietwat invloed hebben op de transparantie van de kleur die je gebruikt, ook afhankelijk van hoe transparant of dekkend het desbetreffende pigment is. 

amsterdam-acrylverf-gels

Extra tips:
- De Amsterdam Gel Medium is ook geschikt voor mixed media technieken. De gel heeft namelijk hechtende eigenschappen en lijkt daardoor wat op lijm. Zo kun je zaagsel, zand, hout, etc. door de verf verwerken!
- Meer experimenteren met volume en textuur in je acrylverf? Probeer eens Amsterdam’s puimsteenmedium uit, in fijn, middel of grof. Dit is een mengsel van gel en puimsteen, dat een fijne korrelstructuur heeft. Je mixt deze gel net als de gelmediums door je verf. Deze samenstelling geeft een bijzonder en uniek reliëfresultaat! 
- Ook Amsterdam’s modelleerpasta kan gebruikt worden voor het aanbrengen van textuur. Je kunt deze pasta op zichzelf gebruiken (als primer met textuur) of in een mengsel met acrylverf. Het droogt wel wit op, dus zal invloed hebben op je acrylverf wanneer je deze er doorheen mengt.

Probleem 3: Mijn lagen zijn te dekkend en het schilderij oogt plat.
Je wilt je schilderij diepte geven, een gelaagd landschap schilderen of de laatste laag van je schilderij transparant aanbrengen. Daarom wil je de acrylverf dunner en doorzichtiger maken. Water toevoegen dus! Maar al snel merk je dat het pigment in die waterige lagen niet mooi gelijkmatig verdeeld is, en je ziet overal ongewenste penseelstreken… Balen.

De oplossing: gebruik een glaceermedium
Door te veel water toe te voegen aan je acrylverf zal het bindmiddel afbreken, wat voor het problematische effect kan zorgen zoals hierboven beschreven wordt. Wanneer je toch graag met transparante lagen over elkaar wil werken, is het glaceermedium van Amsterdam superhandig! De zogeheten ‘glaceertechnieken’ komen oorspronkelijk uit de olieverf-wereld, maar kunnen nu ook worden toegepast op acrylverf. Met deze techniek creëer je een soort 'glazuur effect' in je kleurlagen. Het glaceermedium maakt je acrylverf transparanter; de laag eronder schijnt er daardoor doorheen. Dit kan een prachtig diepte-effect geven en ervoor zorgt dat je schilderij levendiger oogt. Ook wordt acrylverf door glaceermedium ‘vloeiender’; je lagen zijn gelijkmatig en je verf wordt egaal verdeeld over de ondergrond.
amsterdam-glaceer-medium

Probleem 4: De verf droogt te mat op, ik wil meer glans. Of juist: Ik vind mijn kleuren te glanzend
Prachtig glanzende klodders verf op je palet, klaar om aan te brengen op je papier of doek. Tijdens het schilderen is de glans nog zichtbaar, maar na een paar minuten al merk je dat de glans verdwijnt en je verf mat opdroogt. En net nu die glans toevallig zo mooi van pas kwam in je beeld…

Oplossing 1: Je acrylverf-schilderij vernissen
De makkelijkste manier om jouw complete acrylverfwerk wat meer glans te geven, is het toepassen van acrylvernis. Dit zorgt voor een transparante beschermlaag over je schilderij, maar voegt tevens een mat óf juist glanzend effect toe. Wacht tenminste 12 uur voor je acrylverf echt goed droog is en zorgt ervoor dat het te vernissen oppervlak schoon en stof-vrij is. Bij schilderijen waarin pasteus, met dikke lage verf gewerkt is, kun je zelfs beter een week wachten. De vernis is er in pot en spuitbus, wat beide weer andere voordelen biedt.

De vernis in spuitbus kun je in één laag gelijkmatig over je werk verdelen. Vooral op een schilderij met textuur of reliëf kan het handig zijn om voor de spuitbus te kiezen, omdat de vernis dan niet ‘ophoopt’ op bepaalde verfdelen die wat dikker zijn. Je kunt kiezen uit mat, satijn, glans of hoogglans.
Let op! De vernis met glans zou je in twee lagen kunnen gebruiken. Wanneer je kiest voor de matte vernis is één laag voldoende. Een tweede laag zou je werk behoorlijk kunnen verpesten, omdat het matteringsmiddel in de matte vernis dan teveel ophoopt, wat ten koste gaat van de transparantie van de vernis. 
De vernis uit pot is de traditionele manier van vernissen. De vernis zul je moeten aanbrengen met een brede kwast of spalter, om een goede verspreiding te creëren over het schilderij. Strijk de kwast zonder druk uit te oefenen in dezelfde richting over het schilderij. De vernis droogt snel, dus ga niet meerdere malen over dezelfde plekken. De kwast moet na het vernissen met terpentine schoongemaakt worden. Ook deze vernis is beschikbaar in mat, satijn, glans of hoogglans.

Amsterdam-vernis

Oplossing 2: Gel medium met glans toevoegen
Een andere manier om glans aan jouw acrylverfschilderij toe te voegen, is om het gel medium met glans door je acrylverf te mengen. Kies voor de Gel Medium variant ‘Gel’ (in plaats van heavy of extra heavy) om niet te veel de dikte van je verf te beïnvloeden, maar wel om de glans in je verf te behouden. Uiteraard kun je ook juist willen gaan voor het tegenovergestelde effect: Vind je jouw acrylverf juist te glanzend opdrogen, en wil je een laag met een mat effect? Kies dan voor de Gel Medium Mat.

Probleem 5: Waarom zijn mijn gekozen kleuren niet dekkend?
Je bent bezig met je acrylverf schilderij en je wilt lekker veel ultramarijn gebruiken. Zee, lucht, schaduwen… Maar juist deze kleur wil maar niet helemaal dekken. Na de 3e laag merk je dat de ultramarijn te donker wordt, en weg is je prachtige heldere blauw.

De oplossing: Check de verpakking van je Amsterdam acrylverf!
Dekkende kleuren laten weinig tot niets zien van de laag eronder. Bij transparante kleuren is de laag eronder wel zichtbaar. Ook bestaan er kleuren die halfdekkend of halftransparant zijn.

Zoals al eerder beschreven, bestaat acrylverf uit een pigment en een bindmiddel. Omdat elk pigment weer een andere dekkracht heeft, is het soms lastig te bepalen met welke kleuren je dekkend over een eerdere laag schildert, en welke kleuren van nature meer transparantie hebben. Gelukkig heeft Amsterdam hier iets op bedacht: Op de tube of pot staat een vierkantje afgebeeld, die helemaal zwart is, voor de helft zwart ingekleurd, een diagonale lijn, of helemaal leeg is. Hieraan kun je in één oogopslag zien hoe dekkend of transparant jouw kleur is!

 amsterdam-acrylverf-kleurdekking

Ben jij nog een ander probleem tegen gekomen tijdens het schilderen met (Amsterdam) acrylverf? Stel ons je vraag op onze socialmedia of kom langs in de winkel voor advies! 

Gelieve de cijferreeks in het hiernavolgende tekstveld in te voeren

* zijn verplichte velden. Emailadres wordt niet getoond.